A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Бродівської міської ради Львівської області

ПСИХОДІАГНОСТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ

Дата: 07.02.2024 13:53
Кількість переглядів: 22

Аналіз існуючих методик оцінювання психолого-педагогічного розвитку дитини засвідчує доцільність використання не окремих методик, які оцінюють певні аспекти психічного процесу дитини (пам’ять, уява, увага, мислення тощо), а цілісної комплексної системи оцінювання.

У Інклюзивно-ресурсному центрі  в наявності міжнародний ліцензійований психодіагностичний інструментарій для комплексної психолого-педагогічної оцінки різних сфер розвитку дитини від 1-го до 75-ти+ років, серед яких методики WISC-IV, LEITER-3, CONNERS-3, РЕР-3, CASD.

Зазначені методики дозволяють знаходити об’єктивні фактори розвитку дитини, які впливають на її успішність у навчанні, зокрема:

1) визначити сильні та слабкі сторони у розвитку дитини, спрямувати освітній процес таким чином, щоб кожна дитина змогла максимально реалізувати свої здібності;

2) забезпечувати наступність у розвитку при зміні різних рівнів закладів освіти;

3) будувати стратегію підготовки дитини до вступу до вищих закладів освіти;

4) досягти взаєморозуміння між закладами освіти, батьками та дітьми тощо;

5) результати оцінювання є основою для створення індивідуальної програми розвитку дитини та розроблення програмно-навчальних матеріалів для дітей з особливими освітніми потребами.

WISC-IV (Шкала інтелекту Векслера для дітей - IV) - стандартизована методика для вимірювання інтелекту у дітей.

Вікова категорія: від 6-ти до 16-ти років.

Особливості та переваги WISC-IV:

1. Оцінює здібності та потенціал людини (текучий інтелект), а також набуті знання і навички (кристалізований інтелект).

2. Вимірює вербальний інтелект, сприйняття і мислення, швидкість обробки інформації, робочу пам’ять.

3. Діагностує як інтелектуальні порушення, так і обдарованість.

4. Використовується не тільки в якості тесту інтелекту, але і як клінічний інструмент і основа для побудови програм роботи з дитиною.

5. Підходить як групі норми, так і групі патології (розлади навчання, РДУГ, легкі та помірні інтелектуальні порушення).

6. Тест можна проводити навіть якщо дитина не вміє читати і писати, має легкі логопедичні проблеми (не вимовляє якісь звуки).

Ви отримуєте набагато більше, ніж просто визначення балів IQ, а саме:

1) результати об’єктивного оцінювання інтелекту й оцінку його відповідальності віковим нормативам, а не суб’єктивній оцінці психолога, батьків, вчителів;

2) тест надає ґрунтовну інформацію щодо пізнавальних здібностей дитини й особливостей її когнітивних функцій;

3) демонстрацію відмінностей між інтелектуальним функціонуванням дитини і шкільною успішністю;

4) рекомендації психологічного характеру, складені на основі даних про слабкі і сильні сторони пізнавальної сфери дитини, а також напрямок для розвитку і зростання;

5) тест може допомогти школам створювати для учнів відповідні умови для навчання і складати індивідуальні плани роботи.

До складу комплекту входить:

Друкована продукція:

1) керівництво з проведення та підрахунку результатів тесту - 1 шт.;

2) технічне та інтерпретаційне керівництво - 1 шт.;

3) стимульна книга - 1 шт.;

4) бланк з тваринами - 25 шт.;

5) бланк кодування - 25 шт.;

6) онлайн бланк спеціаліста - 25 шт.;

7) матриці для підрахунку відповідей - 3 шт.

Стимульні матеріали:

1) стимульні кубики - 1 шт.;

2) олівець звичайний без гумки - 2 шт.;

3) олівець червоний без гумки - 1 шт.

Leiter-3 (Міжнародна шкала продуктивності Лейтера) - методика, що дозволяє оцінити невербальний інтелект і функціонування нейропсихологічних процесів, що лежать в його основі.

Вікова категорія: від 3-х до 75-ти+ років.

Leiter-3 має широкий діапазон складності питань, завдяки чому їм можна оцінювати як інтелектуальні порушення, так і обдарованість.

Цей тест унікальний наявністю профілів зростання, які допомагають оцінити розвиток в динаміці. Також, в Leiter-3 представлені коефіцієнти складності кожного з питань.

Тест надає оцінку IQ, а також оцінку процентільного і вікового еквівалента для кожного субтесту. На відміну від інших тестів IQ, Leiter-3 вимірює тільки текучий інтелект, що відповідає сучасним поглядам на IQ і принципи його оцінювання.

Leiter-3 має високу конкурентну валідність з іншими еталонними методиками оцінювання інтелекту, як-от WISC-IV, WAIS-IV, Матриці Равена.

Структура:

Leiter-3 складається з когнітивної батареї (5 субтестів), призначеної для вимірювання IQ, і Батареї уваги / пам’яті (2 субтести пам’яті і 2 субтести уваги).

До складу комплекту входить:

1) керівництво до тесту (239 сторінок) - 1 шт.;

2) стимульна книга - 1 шт.;

3) стимульна розгортка - 1 шт.;

4) стимульні картки - 81 шт.;

5) бланки балів зростання - 1 блок;

6) онлайн бланк спеціаліста - 20 шт.;

7) брошури для відповідей - 20 шт.;

8) шаблон оцінки стійкості уваги - 1 шт.;

9) бланк з жестами - 1 шт.;

10) секундомір - 1 шт.;

11) сортувальні ємності (червона та жовта) - 2 шт.;

12) набір геометричних фігур-спонжів (червоні, жовті, сині) - 3 пакета;

13) рамка-підставка з ПВХ - 1 шт.;

14) коробка зі стимульними кубиками (180 шт.) - 1 шт.

ПРИМІТКА:

Leiter-3 застосовується в клінічному оцінюванні когнітивних функцій дітей і дорослих - як з нормотиповим розвитком, так і з певними патологіями. Методика дозволяє вимірювати когнітивні здібності у осіб з РАС, моторними порушеннями, мовними порушеннями та порушеннями слуху, а також у людей, для яких українська або російська мови не є рідними.

Conners-3 (Шкали Коннерс. 3 версія) - це набір шкал для оцінювання розладу дефіциту уваги і гіперактивності (РДУГ) та його найбільш поширених супутніх проблем і розладів у дітей та підлітків.

Вікова категорія: від 6-ти до 16-ти років.

CONNERS-3 (Шкали Коннерс. 3версія) - це результат 40-річного дослідження в галузі дитячої та юнацької психопатології. Цей тест дозволяє отримати вичерпну і сфокусовану оцінку розладу дефіциту уваги і гіперактивності (РДУГ) та його найбільш поширених супутніх проблем і розладів у дітей та підлітків.

Визначення супутніх розладів:

1) Проблеми у навчанні.

2) Порушення виконавчих функцій.

3) Розлад поведінки (РП).

4) Опозиційний розлад непокори (ОРН).

5) Тривожність.

6) Депресія.

7) Інші проблеми.

Conners-3 - це перегляд Оцінних шкал Conners (CRS-R; Conners, 1997), який містить тіж ключові елементи, що і його попередник, з декількома новими характерними рисами, як-от шкали валідності, оцінка виконавчого функціонування та зв’язок з діагностичним і статистичним посібником з психічних розладів (DSM-5; American Psychiatric Association, 2013).

Conners-3 є мультиінформативним методом оцінювання дітей і підлітків віком 6-16 років, який враховує домашню, соціальну, і шкільну сфери. Conners-3 неоціненний для ухвалення рішень стосовно клінічного діагностування й визначення придатності до навчання, при плануванні терапевтичного втручання і моніторингу, в ситуації дослідження і для скринінгу.

Діагностика за методикою Conners-3 складається з онлайн опитувальників трьох форм: для батьків / опікунів, для вчителя (який добре знає дитину та викладає у неї), а також опитувальник самозвіту для дитини.

«Психоосвітній профіль: індивідуалізоване психоосвітнє оцінювання дітей із розладами аутистичного спектра за методикою ТЕАССН» (РЕР-3) - методика, що дозволяє оцінити сукупність нерівномірно представлених сильних і слабких з погляду навчання сторін дитини, характерних для розладів аутистичного спектра та пов’язаних із ним порушень розвитку.

Вікова категорія: від 2-х до 7,5-ною років.

РЕР-3 дає можливість визначити рівень розвитку навичок і надає інформацію для постановки діагнозу та визначення ступеня тяжкості відхилення. Дані оцінювання надходять із двох важливих джерел, які доповнюють одне одного. З одного боку, це стандартизована, орієнтована на вікову норму шкала, розроблена для оцінювання розвитку моторних навичок і навичок комунікації, а також наявності дезадаптивних форм поведінки у дітей із РАС або іншими первазивними порушеннями розвитку (ППР), а також при підозрі на наявність цих станів. Другим джерелом даних є отримання інформації від батьків або законних представників неформальним способом.

PEP-3 розроблено на допомогу вчителям для визначення належності дитини до діагностичної групи (РАС або інше ППР), а також при складанні для неї освітньої програми.

Цілі РЕР-3:

1) визначення сильних і слабких сторін кожної дитини, які можуть бути враховані при складанні індивідуального плану навчання;

2) збір інформації для підтвердження діагнозу;

3) встановлення рівня розвитку / адаптації;

4) використання в дослідницькій діяльності для вивчення ефективності навчання;

5) оцінювання ефекту педагогічного та клінічного втручання;

6) може застосовуватися дослідниками в лонгітюдних дослідженнях для відстеження зміни освітнього профілю дитини в часі, а також динаміки дезадаптивних форм поведінки.

ТЕАССН стала першою програмою, яка визнала провідну роль батьків у ефективній взаємодії з фахівцями, встановила, що РАС є не емоційними розладами, а порушеннями, які мають нейробіологічне походження; і, нарешті, показала, що найбільш успішне навчання дітей із РАС відбувається в загальноосвітніх школах із застосуванням структурованих програм, що спираються на сильні сторони кожної дитини в навичках навчання і процесах обробки візуальної інформації.

Було доведено, що навчання в таких школах є набагато ефективнішим, ніж поширена до цього практика утримування дітей у психіатричних закладах.

РЕР-3 складається з двох частин:

Блок «Завдання» - 45-90 хвилин.

«Опитувальник для батьків / опікунів» - 10-15 хвилин.

Переваги PEP-3:

1) має велику кількість невербальних завдань;

2) передбачає гнучкі процедури проведення оцінювання;

3) включає завдання, виконання яких не обмежено учасі;

4) містить конкретні матеріали, цікаві навіть для дітей із вираженими порушеннями;

5) розбитий на кілька рівнів розвитку, що дозволяє всім обстежуваним отримувати успішні результати;

6) включає розмовні завдання, відокремлені від інших функціональних областей, що дозволяє тестувати і навчати практично всіх дітей із РАС;

7) об’єднує останні дані досліджень з РАС, що є необхідним для складання діагностичних рекомендацій і приписів для планування ефективної індивідуальної корекції поведінки і розробки освітніх програм;

8) містить нормативні дані щодо групи дітей із розладами аутистичного спектра, які порівнюються з даними щодо групи дітей, розвиток яких відповідає нормі (єдиний наразі тест, що містить подібні дані);

9) дозволяє з високим ступенем надійності клінічно оцінити здібності дитини.

Тест CASD (Скринінгова Шкала розладів аутистичного спектра) пропонує швидкий і надійний метод діагностики дітей з аутизмом без урахування вікової категорії, рівня розумового розвитку, або ступеня прояву розладу.

Вікова категорія: від 1-го до 16-ти років.

Час тестування: 10-15 хвилин.

Заповнювати опитувальник можуть: батьки та піклувальники, няні (люди, які доглядають за дитиною), спеціаліст, учителі. Чим більше особа, яка проходить опитування, контактує з дитиною, тим достовірнішим є результат.

Оптимальний формат проведення: структуроване інтерв'ювання спеціалістом батьків.

CASD охоплює 30 основних і супутніх симптомів РАС, які поділені на шість груп:

1. Проблеми з соціальною взаємодією.

2. Персеверації.

3. Соматосенсорні порушення.

4. Атипове спілкування і розвиток.

5. Настрій і його порушення.

6. Проблеми з увагою і безпекою.

Симптоми визначаються як наявні або відсутні. Дослідження, проведені за допомогою CASD, демонструють, що діти з РАС як з високим, так і з низьким рівнем функціонування, отримують в результаті заповнення опитувальника 15 і більше балів. З іншого боку, діти без порушень розвитку, а також діти з інтелектуальними порушеннями, розладом дефіциту уваги, мовними розладами, церебральним паралічем, пошкодженням головного мозку, розладами слуху, тривожними розладами і депресією отримують не більше 15 балів. CASD був адаптований і апробований на вибірці з 2469 дітей з РАС та іншими порушеннями, а також досліджуваних без порушень розвитку.

CASD виявляє дітей з РАС з достовірністю 99,5%. Опубліковані роботи показують, що CASD узгоджується з загальновизнаними методами діагностики РАС на 93-98%, а також на 90% збігається з діагнозом лікарів і думкою батьків.

CASD відповідає критеріям DSM-V.

Оцінювання дітей за новими методиками відбувається за попереднім записом.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень